BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, July 29, 2010

Membaca

i like to read as much as i enjoy sleeping. hahaha! i read all kinds of books, from non fiction, fiction, bibliography, history, motivation and all kinds of books. Walaupun orang cakap, in this cutting edge era, all the information is at your fingertips, but to me, i still prefer the conservative one, hard copy. hehe..

zaman muda2 dulu, of course, novel-novel menjadi santapan minda yang utama. Kadang2 sggup berlapar semata-mata tidak mahu terlepas dengan cerita2 yang terbaru. ada kalanya, aku terfikir, semua novel yang diterbitkan, semuanya menyajikan jalan cerita yang sama. Kisah cinta yang sama - percintaan yg terhalang, cinta yang bersegi-segi, hilang ingatan, percintaan enggang dengan pipit dan macam2 lagi. kebanyakkannya berakhir dgn happy ending. Namun, aku puji penulis-penulis di malaysia ni, mereka bijak mengatur ayat-ayat dan mengolah cerita hinggakan pembaca-pembaca ada yg mengalirkan airmata. tidak kurang juga yang beremosi yang luar biasa. hehe..ada juga yang jadi pengkritik tetap. ada saja yg tidak kena pada cerita tersebut.

bila sebut pasal emosi membaca novel ni, aku teringat zaman-zaman study dulu. my housemate, huzaila, jey, kak nor, mimie..mereka ni lah yang rajin melawat kedai buku. jadi pemantau novel-novel keluaran baru. hehe..kalau sudah beli novel, rumah jadi sunyi sepi, umpama perpustakaan. dalam sunyi-sunyi tu, ada selingan bunyi-bunyi hingus2 ditarik *can you imagine what i'm talking about??" heheh...adakalanya, terdengar teriakan "kurang a*ar!!!" hehhee...i miss them so much! yang aku ni, akan jadi peminjam...hehehe..sistem barter bah..

aku pernah berkata pada seorang kawan, if i'm in the library, i will be there for more than 6 hours. sampai tidak nampak jalan keluar. hehehe..and, if i'm in the bookshop, its like i'm in the shopping complex. i will visit every shelves, undecided what book i should buy. kadang-kadang tidak sedar masa sudah berlalu.

to me, reading is my passion. i enjoy reading and hopefully i can pass that hobby to my generation.