BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, August 19, 2010

Santau berpuaka -Telefilem Astro Ria

sebentar tadi, aku baru shj habis menonton telefilem santau berpuaka. i'm not really sure about the title. but this telefilem was played by Aaron Aziz, hero macho singapore. hehehe..(can't wait to see his movie OMBAK RINDU). Anyway, the telefilem was quit interesting. Telefilem ni menceritakan seorang pemuda (Aaron Aziz), yang terkena santau. Dalam crita ni, mamat ni tersangatlah jahat. He dumped his pregnant girlfriend, tidak mahu bertanggungjawab. He back stabbed his bestfriend for an AGM post. He doesn't perform solat. arak dah jadi macam coca cola. Cut the story short, semua org mmg sakit hati gila-gila dgn dia ni. I'm not really sure who actually put a SANTAU on him, but semua orang sudah berpakat nak santaukan dia ni. Mau bagi pengajaran lah konon.

Bila tgok kesudahan cerita ni, aku rasa mcm aku tidak setuju dgn cara cerita ini disampaikan. Kita semua memang tahu yang perbuatan "menyantau" orang ni adalah dosa besar. Syirik. Dalam cerita ni, pembuat santau tu bertujuan untuk menyedarkan pemuda yang jahat tu. To me, apa yang salah tetap salah. Tidak ada pengecualian untuk melakukan SANTAU ke atas sesiapa pun. Bukan hak kita untuk menjatuhkan hukuman atas dosa seorang manusia. itu semua urusan ALLAH. apatah lagi untuk menyantau hidup seorang manusia.

Bagi saya, telefilem ni seolah-olah mengatakan, untuk menyedarkan seseorang, santau itu dibolehkan. Entahlah, mungkin aku yang tidak memahami sepenuhnya jalan cerita sebenar telefilem ini.

0 comments: